8 znaków, że czas zrezygnować ze złego klienta i jak to zrobić

Oto osiem czerwonych flag, na które należy uważać u klientów, oraz kilka strategii naprawy, poprawy lub zmiany relacji klient-SEO. Budowanie relacji z klientami to duża część długoterminowego rozwoju firmy.

 

Twoje partnerstwa odzwierciedlają Twoją markę i Twoje usługi, dlatego musisz dołożyć wszelkich starań, aby szanować swoich klientów. Jeśli Twoi klienci nie odwdzięczą się, masz prawo podjąć działania. W tym artykule wyjaśniono, dlaczego należy zakończyć relację z klientem, jak ją zmienić i jak zakończyć współpracę.

 

8 powodów, dla których może być czas na zakończenie relacji z klientem

Istotną częścią biznesu jest umiejętność odczytywania klientów , ich motywacji i tego, jak traktują ludzi z szacunkiem. Poniżej przedstawiamy kilka sytuacji, w których powinieneś przewartościować swoją relację z klientem i zainicjować zmianę.

 

1. Klient potrzebuje więcej czasu, niż jest wart

Jesteś ekspertem w swojej branży, więc rozumiesz, ile wart jest Twój czas. Jeśli czas spędzony z klientem jest zmarnowany i bezproduktywny, być może nadszedł czas, aby przejść dalej. Praca ze złym klientem wiąże się również z kosztem alternatywnym. Inwestowanie dodatkowego czasu w klienta, który wyczerpuje Twoją energię, obniży Twoją jakość w innych częściach firmy. Każdy klient jest krytyczny i powinien być ceniony. Masz jednak solidne wyobrażenie o tym, ile jest wart każdy klient.

 

Oto kilka przykładów tego, jak kiepski klient może marnować Twój czas:

  • Pojawianie się nieprzygotowanych do spotkań.
  • Niechęć do zaangażowania się w plan, opóźnianie procesu przepływu pracy.
  • Zestrzelenie wszystkich twoich pomysłów.
  • Odpowiadanie na e-maile, pytania lub dostarczanie zajmuje dużo czasu.

2. Klient nieustannie odrzuca Twoje rekomendacje

Klient zatrudnił Cię z jednego powodu: aby poprowadzić go do sukcesu. Chociaż klient zna swoją działalność, podpisał z Tobą umowę, aby zapewnić przydatne informacje dla swojej organizacji. Inwestujesz swój czas, aby pomóc klientowi osiągnąć cele. Jednak klient może opóźnić ten proces, stale odrzucając Twoje pomysły, rekomendacje i rezultaty.

 

Tak, nieporozumienia między klientem a firmą są powszechne. Jednak powinno istnieć wzajemne porozumienie, że obie strony wypracują to i dostosują się do nadrzędnego celu. Czasami klient może tego nie widzieć i pozwolić innym czynnikom przeszkadzać.

 

3. Nie ma szacunku między Tobą a klientem

Szacunek jest podstawą każdej relacji biznesowej. Kiedy istnieje zaufanie między klientem a firmą, można tworzyć innowacyjne pomysły i osiągać wielkie rzeczy. Jednak związek może się pogorszyć, gdy z jedną ze stron zerwie się szacunek. Brak szacunku oznacza brak zaufania, a brak zaufania oznacza, że ​​osiągnięcie celów będzie trudne. Jeśli klient Cię nie szanuje, nie zaufa Twojej pracy. Dlatego może to być właściwy czas, aby przejść dalej. Zawsze okazuj szacunek, ale powinieneś ponownie ocenić związek, jeśli klient nie odwzajemnia przysługi.

 

4. Komunikacja między Tobą a Klientem jest minimalna

Kiedy ty i klient rozpoczynacie współpracę, powinniście uzgodnić główny kanał komunikacji. Czy najlepiej komunikujesz się z klientem przez telefon, SMS, e-mail lub wiadomości online? Powinieneś także ustawić parametry w akceptowalnym przedziale czasowym, aby odpowiedzieć na wiadomość. Mogą wystąpić sytuacje awaryjne, ale obie strony powinny uzgodnić odpowiedni przedział czasowy. Jeśli którakolwiek ze stron nie może wywiązać się ze swojego zobowiązania do komunikacji, powinna odbyć się rozmowa sprawdzająca. Jeśli sytuacja nadal się nie poprawi, nadszedł czas, aby obie strony poszły własną drogą.

czas zrezygnować ze złego klienta

5. Związek się nie rozwija

Solidne relacje biznesowe będą się dalej umacniać, gdy obie strony będą się coraz lepiej poznawać. Jeśli istnieje kultura lub dopasowanie wartości, związek powinien rozkwitnąć. Między stronami powinno budować się zaufanie, a lepsze pomysły powinny płynąć . Jeśli współpracujesz z klientem przez kilka miesięcy i nie widzisz poprawy w komunikacji, być może nadszedł czas, aby pójść w innym kierunku. W miarę trwania relacji spróbuj zidentyfikować najlepsze kanały komunikacji dla siebie i klienta. Określ, jak i kiedy komunikują się najlepiej, i dostosuj swoje wiadomości do tego kanału. Jeśli nadal nie widzisz lepszych przepływów pracy, powinieneś porozmawiać z klientem.

 

6. Klient ma pesymistyczne nastawienie

Stajesz się tym, o czym myślisz. Jeśli klient stale wywiera negatywny wpływ na twoją relację w pracy, osiągnięcie twoich celów będzie trudne. Twoje relacje z klientami odzwierciedlają Twoją markę. Tak, to normalne, że się stresujesz, ale ta presja nigdy nie powinna negatywnie wpływać na twoje relacje. Możesz dołożyć swoją cegiełkę do szerzenia pozytywności. Jeśli jednak klient odrzuca twoje słowa zachęty, może to zdemoralizować twoją pracę. Możesz nie czuć się zmotywowany do wykonywania najlepszej jakości pracy dla klienta.

Jak zmienić układ

7. Tracisz pieniądze na kliencie

Chociaż prowadzisz „biznes związany z relacjami”, chodzi o dolary i centy. Jeśli czas spędzony z klientem nie przynosi zyskownych rezultatów, być może czas się rozejść. Niezależnie od tego, czy jest to strata czasu, czy minimalny zysk, oceń, dlaczego tracisz pieniądze. Podejdź do klienta w sprawie sposobów poprawy relacji i osiągnięcia tych celów. Jeśli nadal nie widzisz rezultatów, nadszedł czas, aby zakończyć związek.

 

8. Klient jest słownie obraźliwy lub stawia żądania, których nie możesz spełnić

Jeśli klient jest słownie obraźliwy , wyzywa cię lub poniża w jakikolwiek sposób, czas pozwolić mu odejść. Najlepiej byłoby zrobić to wcześniej niż później, aby uniknąć ustanowienia precedensu. Nie ma powodu, aby tolerować nadużycia w jakiejkolwiek formie. Podobnie, jeśli klient stawia nieuzasadnione żądania, których nie możesz spełnić, lub gani cię za to, że nie jesteś w stanie ich spełnić, czas iść dalej. Są ludzie, których nigdy nie będziesz w stanie uszczęśliwić, a im szybciej zakończysz ten związek, tym lepiej dla wszystkich.

 

Jak zmienić układ

Teraz, gdy wymieniliśmy czerwone flagi, których należy szukać u złych klientów, oto kilka strategii naprawy, poprawy lub zmiany relacji.

 

Oceń swoją perspektywę

Możesz cofnąć się, wziąć głęboki oddech i zdać sobie sprawę, że to nie wszystko wina klienta. Kiedy Twój stres jest wysoki podczas prowadzenia firmy, może to wpłynąć na Twój pogląd na swoje działania i emocje. Autorefleksja nigdy nie boli, więc poświęć chwilę na zastanowienie się nad swoją relacją z klientem. Oceń, czy jest coś, co możesz zrobić po swojej stronie. Następnie zaplanuj rozmowę, którą możesz przeprowadzić z klientem, aby zmienić sytuację.

Poznaj inne metody komunikacji

Jeśli coś nie układa się z klientem, inny kanał lub styl komunikacji może coś zmienić. Czy korzystne byłoby ustanowienie cotygodniowego lub dwutygodniowego spotkania kontrolnego? Czy powinieneś komunikować się za pomocą wiadomości tekstowych zamiast e-maili? Zbadanie innych sposobów interakcji z klientem może sprawić, że przekaz informacji będzie bardziej przejrzysty i wydajny.

 

Rozpocznij nową umowę

Jeśli Twoja umowa z klientem dobiega końca, a on rozważa odnowienie, możesz rozważyć zawarcie nowej umowy. Zacznij od nowa i wyznacz nowe granice z klientem, aby nawiązać efektywną współpracę. Być może inny plan gry otworzy nowe możliwości i pomysły w zakresie waszego związku.

Jak zakończyć relację z klientem

Jeśli próbowałeś naprawić związek i nic nie działa, oto jak profesjonalnie zakończyć związek z klientem.

 

Krok 1: Oceń umowę

Zanim zakończysz współpracę z klientem, sprawdź, czy możesz go legalnie zwolnić. Jednak lepiej jest zakończyć związek pod koniec kontraktu ,  zamiast zrywać więzi w trakcie.

 

Krok 2: Podsumuj bieżące projekty, które jesteś winien klientowi

Innym sposobem na pokazanie profesjonalizmu jest dopełnienie wszystkich oczekujących projektów z klientem. Potwierdź, które produkty są nadal potrzebne klientowi, a które chce, abyś dokończył. Kontynuuj wydajną pracę z klientem nad ukończeniem tych projektów. Nie pozwól, aby kończący się związek wpłynął na jakość Twojej pracy. Chociaż twój związek się kończy, nie chcesz, aby klient źle mówił innym o twoim biznesie.

 

Krok 3: Zaplanuj swoją rozmowę

Kiedy zbliżasz się do klienta, wyjaśnij, dlaczego związek się kończy. Zacytuj słownictwo w umowie, które reguluje twoją decyzję, i postępuj profesjonalnie.

 

Oto kilka innych wskazówek dotyczących planowania rozmowy:

  • Wypisz swoje argumenty.
  • Ćwicz konwersację.
  • Wizualizuj rozmowę.
  • Bądź taktowny, ale bezpośredni w stosunku do klienta.
  • Miej jasny i przemyślany powód zakończenia związku.

 

Krok 4: Powiedz klientowi

Istnieje kilka sposobów przekazania wiadomości klientowi. Możesz wysłać do nich e-maila w sposób profesjonalny i wyjaśnić przyczyny wypowiedzenia. Lub możesz umówić się na spotkanie z klientem, aby powiedzieć mu o tym przez telefon. Tak czy inaczej, trzymaj się swojego planu i okaż klientowi szacunek, na jaki zasługuje.

Jak zakończyć relację z klientem

Krok 5: Nie zostawiaj klienta zawieszonego

Pozostawianie klienta w niewiedzy po zakończeniu związku to zły biznes. Nakreśl jasny plan wyjścia lub przejścia, zidentyfikuj oczekujące projekty do ukończenia i wywiąż się ze swojego zobowiązania.

 

Podsumowanie

Ponieważ prowadzisz firmę, ty decydujesz. To podejmowanie decyzji dotyczy klientów, z którymi pracujesz. Jeśli jedna ze stron nie wywiązuje się ze swojej części umowy, nadszedł czas, aby rozważyć inne opcje. Zawsze okazuj klientowi szacunek i wypełniaj swoją część umowy. Powinieneś także starać się zrozumieć klienta przed nawiązaniem z nim kontaktu. Zastosuj te zasady, gdy masz do czynienia z problematycznym klientem i kontynuuj wykonywanie wartościowej pracy.